כל מה שחשוב לדעת כדי ללמוד לכתוב דיאלוג.
דיבור הוא חלק מאוד פעיל ביומיום שלנו…
אנחנו עסוקים בו בשעות הערות ואף חלקנו גם בשעות השינה (הי!)
אבל מה קורה שמתיישבים לכתוב דיאלוג?
מה חשוב לדעת?
איך לכתוב דיאלוג פצצה?
הטקסט הזה הוא טקסט עבודה.. מה זה אומר?
שחוץ מהתוכן על , יש גם שלושה תרגילי כתיבה,
שמלמדים כתיבת דיאלוגים.
מה חשוב לדעת לפני שמתחילים לכתוב דיאלוג:
הם חשובים!
דיאלוגים נותנים לנו עוד דרך לאפיין את הדמות, איך היא מדברת?
האם יש לה מילים שהן רק שלה? פגמים בדיבור? פנינים וביטויים?
דיאלוגים הם גם אתנחתא ויזואלית אחרי טקסט ארוך של תיאורים או השתלשלות אירועים
שלבו דיאלוגים בתוך כתיבה רציפה ארוכה.
דיאלוגים הם שימוש מצוין לסבטקסט
למשל-הקורא יודע שהדמות מרגישה א’, אבל בדיאלוג היא אומרת שהיא מרגישה ב’.
הדמות יכולה לשקר.
הדמות יכולה לרמז.
את כל זה אנחנו מכניסים לתוך הדיאלוג.
למה לכתוב דיאלוג?
מה הוא משרת עכשיו בסיפור?
שימו לב אם הוא הזדמנות ליצירת קונפליקט, או חשיפת סוד.
או אולי להפך- הסתרת סוד.
כדאי להבין את מהות הדיאלוג לפני שנכנסים לכתוב אותו,
את ה- “למה”.
אין הסברים בתוך דיאלוג.
תזכרו שהדמויות שמדברות זו עם זו ברוב הפעמים מכירות אחת את השניה,
למשל: דמות לא תגיד “דיברתי היום עם חנה, דודה של אמא מצד סבתא”
היא תגיד פשוט: “דיברתי היום עם חנה”
כשברור מי זאת החנה הזאת (אפילו אם לנו לא ברור, לדמות מהדיאלוג זה ברור)
אז בלי הסברים בתוך דיאלוגים.
דיאלוג טוב הוא דיאלוג בו אנחנו לא צריכים לכתוב מי אמר מה-
זה ברור לנו כי הדמות מאוד מאופיינת במילים שלה, בעגה, סלנג, מבטא, ביטויים וסגנון דיבור.
בדיאלוג טוב, הכותב לא נמצא שם.
הוא לא מפריע לדמויות לדבר.
הוא רק מצותת להן ומגיש לקורא את מה שהוא שמע.
הוא לא מתערב, לא שופט ולא מסביר מה הדמויות אמרו.
ודבר אחרון- שימו לב איך אנשים מדברים באמת בחיים האמיתיים.
לפעמים אנחנו שמים שפה גבוהה מדי בפיהן של הדמויות שלנו,
אלא אם כן הדמות שלכם פרופסורית ללשון באקדמיה, היזהרו משפה לא מותאמת.
מתי אתם אמרתם בפעם האחרונה: “לאור ההתפתחויות האחרונות, כעת עלינו…”
תרגילי כתיבה – כתיבת דיאלוגים
בואו נתאמן על כתיבת דיאלוגים.
אני רוצה לתת כאן שלושה תרגילי כתיבה בנושא:
התרגיל הראשון דורש פרגון עצמי ויצאה מהבית למקום ציבורי
זה יכול להיות בית קפה, תחנת רכבת, תור בקופת חולים, סניף דואר…
התרגיל הוא לצותת לאנשים (זה חוקי, לא לדאוג)
ולכתוב, ללקט ולאסוף משפטים של אנשים אמתיים במרחב הציבורי שלנו.
אחרי שחזרתם הביתה עם שק מלא במשפטים מהחיים-
בחרו אחד מהמשפטים והמשיכו אותו לדיאלוג מהדמיון שלכם.
התרגיל השני הוא לכתוב דיאלוג בין שני אנשים שלא רוצים לדבר.
הם חייבים (תבינו למה) הם נמצאים זה מול זה (תבינו איפה) ויאללה דיאלוג.
בתרגיל השלישי של הדיאלוג, אחת הדמויות חושפת סוד.
משהו חשוב על חשיפה (כל חשיפה בסיפור) תעשו אותה איטית.
אל תרוצו ישר לגלות את הסוד,
תראו איך אתם קודם כל נותנים את אווירת ההסתרה,
את בניית המתח,
את הסבטקסט והרמיזות
ורק אחרי שמתחתם את העניין- תחשפו את הסוד.
כתיבה מהנה.