post-header

הוצאת ספרים עצמאית – כל מה שסופר עצמאי צריך לדעת לפני שמתחילים לכתוב ספר ולמכור אותו לבד.

אתם בתקופת כתיבת הספר שלכם עכשיו וזה מרגש,
קחו רגע הפסקה מהכתיבה כדי לחשוב איך להוציא את הספר שלכם באופן עצמאי-אם זה הכיוון שלכם.
שני ספרים הוצאתי בעצמי, השלישי דרך הוצאת “שתיים”, 
אני כותבת כאן את המילים האלה מניסיון של שני הספרים הראשונים.

לפני הוצאת הספר – עבודת שטח מקדימה

במקביל לעבודת הכתיבה על הספר, כדאי כבר לחשוב על הקהל שמתעתד לקנות אותו.
מי הם?
האם יש לנו קשר אליהם?
הם מכירים אותנו בכלל?
לשם כך, אנחנו צריכים “לעבוד” ברשת החברתית.
להראות נוכחות, לפרסם טקסטים וסיפורים שלנו, “להיות שם”
וזה תהליך שלוקח זמן, לפעמים גם שנים.. אז כדאי להתחיל אתמול.
מה זאת אומרת להראות נוכחות ברשת החברתית?
זה אומר לפרסם פוסטים טובים, אישיים ואותנטיים בפרופיל האישי שלכם,
זה אומר שמהתוכן המעניין והאותנטי שלכם, יתחיל להווצר סביבכם קהל עוקבים קבוע
וכשתשמרו על התמדה ועקביות בפרסום התוכן-
הקהל הזה יגדל.
קחו בחשבון שבלי קהלים, ובלי מעגלים של אנשים שמכירים את העבודה שלכם
ונחשפים אליה- יהיה לכם קשה מאוד למכור את הספר.
אגב- גם אם תוציאו בהוצאה מוכרת- השיווק והמכירות עדיין תלויים בכם,
אתם אלה שמשווקים ומוכרים את הספר שלכם.

שגרת כתיבה

במקביל לשגרת הנוכחות שלכם ברשת החברתית,
צרו לעצמכם שגרת כתיבה ברורה.
מתי וכמה?
זמנים מסודרים וקצובים לנטו עבודה על הכתיבה שלכם.
עם תאריך יעד ל- דראפט ראשון.

דראפט ראשון – איך לכתוב ספר?

לא באמת חשבתם שתכתבו את כל הספר שלכם מושלם מהמילה הראשונה ועד האחרונה, נכון?
וכמה זה מוריד לחץ לדעת שלא כותבים ככה,
שיש טיוטות (דראפטים) ותהליך של כתיבת הספר, שבנוי מכמה חלקים.
הדראפט הראשון הוא דראפט שבו עולה החומר הגס יותר של הספר שלכם,
הכתיבה האינטואיטיבית יותר על הספר,
ודרך התהליך הזה יש בו גם הבנה של הסיפור, הדמויות והעלילה.
בדראפט הראשון אתם תשקיעו במחקר על הסיפור, על הדמויות ועל התקופה,
אתם תשבו ותכתבו כל מיני גרסאות, תנסו כך וכך, תלמדו את העבודה שלכם
ואת הסיפור שמתחיל להתרקם.
הנחה שלי מניסיון, עם אתם נכנסים למוד של עבודה-
6 חודשים לדראפט ראשון זה ריאלי לגמרי.

דראפט שני – איך כותבים ספר?

אוקי, יש לכם מלא חומר גלם, חלקו מהודק וכתוב היטב, חלקו לא ברור לכם מה לעשות איתו, חלקו בסימן שאלה וחלקו אתם ממש לא סובלים- ברכות! זה הדראפט הראשון שלכם והוא נפלא.
עכשיו מה עושים איתו?
מבררים, ממיינים, מפרידים, עושים תהליך של עבודה סיזיפית עם הסיפור.
מה כן שייך ומה לא?
מה מורידים?
מה חסר אחרי שהורדנו את מה שלא שייך?
לשבת ולכתוב את החלקים החסרים,
להפתיע את עצמנו כל פעם מחדש איזה סיפור גאוני כתבנו (:
להמשיך לחיות עם הדמויות והעלילה ולכתוב את זה.
אפשר להקציב לתהליך כתיבת הדראפט השני שלושה חודשים נוספים.

דראפט שלישי – הוצאה עצמית

יש ספר!
בין אם עבדתם על רומן (40,000 מילה ומעלה) או על קובץ סיפורים קצרים (1000-7500 מילה לסיפור)
יש לכם ביד מסמך גמור (כמעט) של העבודה שלכם.
מה גמור בו?
הסיפור, העלילה, הדמויות, ההתפתחות, יש התחלה, אמצע וסוף, יש את כל הסיפור או הספר מבחינת החומרים ומבחינת הכתיבה.
אפשר להתחיל לערוך אותו.
וזאת העבודה שלנו בדראפט השלישי.
אז רגע, אנחנו לא עורכים מקצועיים, אבל אנחנו כן יכולים להעביר סריקה אישית שלנו על הספר.
לקרוא ולהקריא לאחרים,
לתקן תוך כדי (גם לעשות הגהה) וגם לסמן לעצמנו במארקר זוהר פסקאות או משפטים ש”לא מתיישבים” מכל סיבה שהיא. לעשות fine tuning, לתת את הפינישים של הספר, להוסיף פה ושם פסקאות או סצנות שלמות אפילו, לפתוח את הסיפור ביננו לבין עצמנו ולשהות בו.
סדר גודל של שלושה שבועות- חודש עבודה.

ואל תשכחו- לאורך הזמן הזה אתם נוכחים ברשת החברתית,
אתם פעילים באופן כזה של לעלות טקסטים שלכם,
סיפורים קצרים, מחשבות ואפילו שיתוף של תהליך העבודה על הספר-
הכל פרומו!

עריכה ספרותית ולשונית מקצועית

מאוד מאוד מאוד מומלץ להעביר את הספר לעריכה ספרותית ולשונית מקצועית.
זה נראה אחרת לגמרי, זה מקצועי, ויעשה לספר שלכם רק טוב.
מבחינת עריכה לשונית- תנו לעורך/ת יד חופשית, רוב הסיכויים שהם יודעים יותר טוב מאיתנו
וכן, יש לנו טעויות לשוניות ושגיאות כתיב, זה בסדר, בשביל זה אנחנו מביאים את הספר לעריכה לשונית.
עריכה ספרותית- כאן, לדעתי, יש עניין של טעם אישי.
עורך/ת ספרותית יכולים להגיד לכם לשנות פסקאות, לצמצם ואף להוריד חלקים, לכתוב אותם אחרת-
בסופו של דבר ההחלטה שלכם.
לא חייבים להסכים עם עורך.ת ספרותית וכדאי קודם כל לבדוק חיבור.
חיבור אישי, שאתם משדרים על אותו גל, לשלוח קטע לדוגמה ולראות אם העריכה מדברת אליכם.

הדסטארט או לא הדסטארט?

שאלה מעולה.
את הספר הראשון שלי “עיניים שלי” הוצאתי בהדסטראט.
את השני “מאה ואחד סיפורים” פשוט הדפסתי ומכרתי. בלי הדסטארט.
התשובה תלויה בעיקר בכמות האוהדים שלכם והקהל שלכם ברשת החברתית.
גם כשאתם נכנסים לפרויקט הדסטראט, תבדקו קודם שיש לכם קהל.
הדסטארט היא הרפתקה שצריך להתכונן אליה-
מבחינת מעגלי הקהל שלכם,
התוכן בפרויקט (סרטון, טקסטים, שיווק, מיתוג הפרויקט)
קחו וואחד נשימה לפני ההרפתקה הזאת,
ושלא יהיו טעויות- את הולכים לעבוד בזה 24/7.

אז שוב אני חוזרת לעניין הראשון- הכנת השטח. עבודת שטח מקדימה.
יכול להיות שההדסטראט לא יצליח- זה נתון שצריך להביא בחשבון.
וגם אם הוא מצליח וזה מאוד משמח, עדיין צריך להמשיך למכור ספרים,
גם אחרי שהוא מסתיים…

המסקנה העיקרית היא, שגם אם אנחנו מוציאים עצמאית וגם אם אנחנו מוציאים עם הוצאה מסודרת-
אנחנו חייבים להיות אנשי שיווק ומכירות של עצמנו ושל היצירה שלנו.
החדשות הטובות הן שבהוצאה עצמית כל הרווחים הולכים אלינו!

הבאה לדפוס

הספר מוכן, ערוך ורוצה לצאת לאור!
בחרו דפוס שיש לו ניסיון של שנים בהבאה של פרוזה לדפוס.
זה אומר שאתם עובדים מול גרפיקאי.ת מנוסה,
שיש עימוד נכון לספר,
עיצוב של כריכה,
ושימת לב לפרטים הקטנים של הדפסה איכותית.

בררו לפני משקלים למשלוחים בדואר,
יש טבלת עלויות לפי משקל,
חשבו את המעטפה ואת משקל הספר כדי להבין גם את התמחור שלו.

כמה ספרים להדפיס?
אם עשיתם הדסטראט אז יש לכם מספר ברור והכל מקרה תמיד תדפיסו יותר,
אתם גם תחלקו מתנות וגם תרצו למכור את מה שנשאר לכם ותשקיעו בשיווק (:
אם אתם מדפיסים בלי הדסטארט, תחשבו את קהל האוהדים שלכם,
תדפיסו יותר, אל תפחדו, גם אם תשלחו לחמכם על המים, זה לטובה!

להוציא ספר זה חלום.
חלום שאפשר להגשים אותו, קחו בחשבון את כל השקלולים ושיהיה בהצלחה!!

רוצים לשמוע עוד על איך מוציאים ספר לבד? הכנסו לפרק הזה בפודקאסט “הכותבת”


הפוסט הקודם
הפוסט הבא
פוסטים נוספים